Menurut Butler (1980), pembangunan
sesuatu destinasi pelancongan adalah melalui suatu proses evolusi melainkan
destinasi yang dirancang. Umumnya, pembangunan sesuatu destinasi pelancongan
melalui empat tahap iaitu tahap penerokaan, penglibatan, pembangunan, dan tepu.
Pada tahap penerokaan alam sekitar yang cantik akan menarik sebilangan kecil
pelancong yang mengatur sendiri lawatan mereka. Kegiatan mereka tidak mengikut
mana-mana pola yang wujud kerana tidak ada kemudahan yang disediakan untuk
pelancong. Dengan itu aktiviti pelancongan pada tahap ini tidak mewujudkan
apa-apa kesan negatif terhadap persekitaran fizikal mahupun sosial. Pada tahap
penglibatan, penduduk tempatan biasanya akan melibatkan diri dengan menyediakan
kemudahan asas untuk pelancong. Kemudahan asas yang disediakan biasanya pada
peringkat kecil-kecilan sahaja. Pada tahap pembangunan pula akan terdapat
perubahan yang ketara yang melibatkan penyediaan kemudahan moden yang lebih
besar. Biasanya pelaburan modal yang besar akan datang dari luar. Pada tahap
ini bukan hanya pelaburan yang datang dari luar, tetapi masyarakat luar juga
terlibat. Pelbagai cara dilakukan pada tahap ini untuk menarik lebih ramai
pelancong ke destinasi yang disediakan. Langkah-langkah promosi dan pemasaran
akan turut dilakukan. Pada tahap ini biasanya persekitaran fizikal akan
dieksploitasi sebanyak mungkin untuk menampung kunjungan lebih ramai pelancong.
Apabila persekitaran fizikal tidak lagi mampu untuk dieksploitasi untuk
pembangunan seterusnya destinasi tersebut dianggap sudah mencapai tahap tepu.
Pada peringkat ini bilangan pelancong telah melebihi daya tampung fizikal dan
psikologi. Keadaan seperti ini akan menyebabkan daya tarikan destinasi
berkenaan akan mula merosot dan mengakibatkan pelancong mencari destinasi
alternatif (Sulong Mohamad 2000). Sekiranya perkara ini berlaku destinasi lama
bukan hanya mengalami pengurangan pengunjung, tetapi juga akan mengakibatkan
kemerosotan kualiti persekitaran fizikalnya. Butler (1980), mengatakan bahawa
destinasi lama akan hanya dikunjungi semula apabila ia mampu memberikan saingan
kepada destinasi baru.
Sektor pelancongan negara Malaysia
kini dilihat semakin berkembang pada awal tahun 80-an di mana ketika ini negara
sudah aman daripada ancaman komunis dan juga ancaman luar. Pada tahun 1987,
Kementerian Kebudayaan dan Pelancongan telah ditubuhkan. Kemudian pada tahun
1990 kerajaan telah menaik taraf kementerian tersebut kepada Kementerian
Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan Malaysia. Dengan penubuhan tersebut, ia
telah merancakkan lagi pembangunan industri pelancongan negara. (Azizan
Marzuki, 2010).
Teras keseluruhan dasar dalam
sektor pelancongan ialah untuk mencapai pertumbuhan pelancongan yang mampan
bagi merealisasikan potensi pekerjaan yang banyak dan kesan penjanaan
pendapatan di tahap negara, negeri dan kawasan tempatan. Satu pendekatan
holistik dan bersepadu yang memberi pengaruh keatas inovasi dan daya tenaga
sektor swasta, layanan baik, sopan-santun dan kesedaran sivik orang awam dan
juga sokongan dari Kerajaan adalah amat perlu untuk menaikkan industri
pelancongan ke tahap pencapaian yang lebih tinggi.
Menurut petikan dari MStar (2012),
Malaysia merekodkan ketibaan 24,714,324 pelancong asing sepanjang tahun 2011,
mengatasi jumlah 24,577,196 pada 2010. Daripada jumlah itu, negara juga turut
mencatatkan perolehan sebanyak RM58.3 bilion pada 2011 berbanding RM56.5 bilion
pada tahun sebelumnya. Seterusnya tahun 2012, Malaysia mencatat rekod
peningkatan kedatangan pelancong sebanyak +1.2% dengan jumlah sebanyak
9,438,592 orang bagi lima bulan pertama tahun 2012.
Purata kedatangan pelancong ke
Malaysia dari tahun ke tahun menunjukkan peningkatan demi peningkatan walaupun
terdapat beberapa punca masalah yang berlaku di Malaysia seperti wabak
penyakit, perubahan cuaca dan peristiwa yang terkini yang menimpa Malaysia
adalah berkaitan dengan peristiwa kehilangan pesawat MH370 serta kemalangan
yang menimpa pesawat MH17 yang menggemparkan seluruh dunia. Hal ini dijangkakan
purata pelancong melawat Malaysia akan menurun tetapi sebaliknya. Berdasarkan
kenyataan Datuk Seri Najib Razak iaitu Perdana Menteri Malaysia memberi
kenyataan bahawa sektor pelancongan negara kini menjadi penyumbang keenam
terbesar kepada ekonomi negara dengan sumbangan sejumlah RM161 bilion atau 14.9
peratus Keluaran Dalam Negara Kasar (GDP) pada tahun 2014. Walaupun suatu tahun
penuh duka sengsara yang menyaksikan dunia turut bersedih namun industri
pelancongan kita masih mampu menarik 27.44 juta pelancong dengan pendapatan
berjumlah RM72 bilion. (Berita Harian Online, 2015).
Potensi industri pelancongan sebagai penjana
ekonomi baru negara hanya dapat direalisasikan jika usaha-usaha memajukan dan
membangunkan industri pelancongan diberi penekanan yang sewajarnya. Isu-isu
seperti pelancongan eko, alam sekitar, visa, kemudahan lapangan terbang,
kebersihan persekitaran, sistem pengangkutan dan keselamatan pelancong,
semuanya menyumbang secara positif dan negatif kepada jumlah pelancong
yang melawat Malaysia. Kejayaan industri pelancongan tidak semata-mata
bergantung kepada kempen dan promosi galakan (melalui pengiklanan
yang melibatkan perbelanjaan berjuta-juta ringgit) di dalam dan luar negara.
Kejayaan ini juga sedikit sebanyak bergantung kepada
`cerita-cerita’ (pengalaman-pengalaman) para pelancong yang sudah
melawat Malaysia. Pelancong-pelancong yang mempunyai pengalaman yang baik
melancong di Malaysia, tentunya akan datang semula dan juga akan memberitahu
rakan-rakan mereka. Inilah kempen dan promosi galakan yang terbaik.
No comments:
Post a Comment