Lawatan ulangan adalah suatu
fenomena yang penting dalam bidang pelancongan, Ia bukan sahaja menyumbang
kepada pendapatan ekonomi sesebuah negara malah ia juga digunakan untuk
mengenal pasti ciri tarikan yang mendorong seseorang pelancong unuk berkunjung
ke sesuatu tempat (Darnell & Johnson, 2011). Persaingan yan pesat kesan
daripada proses globalisasi dan permintaan yang tinggi daripada
kalangan pelancong telah mendorong kepada pembangunan pelancongan di sesebuah
negara.Untuk kekal bersaing, sesebuah negara haruslah mempunyai destinasi
pelancongan yang unik dan tersendiri agar dapat menarik kedatangan pelancong
baru di samping mengekalkan bilangan pelancong yang sedia ada
(Alegre & Cladera, 2006; Ravald &Gronross, 1996; Reicheld,
1996).
Walaupun penyelidikan dalam sektor pelancongan
telah banyak dilakukan, namun kajian tentang kepentingan lawatan ulangan ke
destinasi pelancongan yang sama masih lagi kurang ( Oppermann 1999). Di
peringkat antarabangsa, kebanyakkan Negara mempraktikkan amalan menyimpan rekod
data ketibaan pengunjung ke Negara mereka samaada melalui lapangan kapal
terbang ataupun pelabuhan. Walaupun data statistik ketibaan pelancong yang
diperoleh ini boleh digunakan untuk memajukan lagi sektor pelancongan namun dat
ini tidak dapat digunakan untuk mengenal pasti siapakah pelancong lawatan
ulangan yang menuju ke sesuatu destinasi.
Kos untuk menarik kedatangan
pelancong baru ke sesuatu kawasan adalah lima kali ganda lebih mahal berbanding
dengan kos untuk mengekalkan pelancong yang sedia ada (Reid & Reid,
1993). Oleh itu wajar bagi kerajaan Malaysia untuk memberi perhatian
yang serius terhadap pelancong ulangan antarabangsa. Kunjugan ulangan para
pelancong antarabangsa ke Malaysia diharapkan dapat meningkatkan lagi jumlah
kedatangan pelancong antarabangsa ke negara ini dan sekaligus meningkatkan pendapatan
Negara melalui kadar pertukaran mata wang asing.
Selain itu, kita
juga harus memelihara dan memulihara lokasi pelancongan yang mempunyai nilai
sejarah agar ia dapat menjadi faktor penentu lawatan pelancong ke destinasi
berkenaan.Tambahan lagi untuk meningkatkan jumlah kunjungan pelancongan
antarabangsa ke Malaysia, kerajaan haruslah menyediakan prasarana dan
infrastruktur yang mencukupi agar dapat menampung keperluan pelancong. Kerajaan
haruslah memastikan sektor penginapan seperti hotel dan chalet menawarkan
perkhidmatan yang baik dan selesa. Selain itu, kemudahan pengangkutan dikawasan
pelancongan haruslah berada dalam keadaan yang baik agar ia dapat menghubungkan
pelancong ke mana-mana destinasi pelancongan yang mereka ingin kunjungi.
Kerajaan juga haruslah memastikan kemudahan awam seperti medan selera dan
tandas awam sentiasa berada dalam keadaan yang bersih dan
diselenggara dengan baik. Pelancong yang mempunyai imej dan pengalaman yang
baik di sesuatu tempat akan mempunyai potensi untuk membuat kunjungan
semula ke kawasan tersebut. Selain itu, rangka promosi yang berkesan
haruslah dijalankan agar dapat menarik kedatangan pelancong ke Malaysia.
Melalui laman web pula, segala maklumat tentang destinasi pelancongan yang
menarik dapat diperolehi dengan mudah melalui hujung jari.
Agensi penerbangan haruslah menawarkan
pakej istimewa atau tambang murah untuk pelancong antarabangsa yang
ingin bercuti di Malaysia. Penganjuran kempen oleh Kementerian Pelancongan
Malaysia juga dikatakan dapat meningkatkan jumlah pelancong ke negara ini.
Penganjuran kempen ini dilaksanakan oleh pihak Kementerian Pelancongan dengan
membuat lawatan rasmi ke luar negara bagi mempromosikan kebudayaan dan cara
hidup masyarakat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum. Contohnya, lawatan
rasmi Yang Berhormat Dato’ Sri Dr Ng Yen Yen ke Shanghai sempena
dengan Ekspo Dunia 2010. Keadaan ini akan menarik minat pelancong antarabangsa
berkunjung ke Malaysia dan merasai sendiri pengalaman dan keunikan yang
terdapat di negara ini. Selain itu, kempen ‘Malaysia Truly Asia’ juga
dapat menggalakkan pelancong antarabangsa untuk berkunjung ke Malaysia.
Tambahan lagi kerajaan hendaklah memastikan kualiti servis atau perkhidmatan
yang ditawarkan kepada pelancong adalah terjamin mutunya. Kerajaan juga
haruslah memastikan agensi pelancongan melatih para pekerja yang terlibat
dengan pelbagai perkhidmatan pelancongan seperti perhotelan, agensi pemandu
pelancong, pengangkutan dan lain-lain. Sebagai contoh, agensi pelancongan
haruslah melatih dan mengupah pemandu pelancong yang berpengalaman serta fasih
bertutur dalam pelbagai bahasa, Ini untuk memudahkan pelancong dalam
mendapatkan maklumat tentang sesuatu perkara yang menarik minat mereka untuk
mengetahuinya secara lebih mendalam.
Selain itu, rakyat Malaysia haruslah bersikap ramah dan memberi layanan
yang baik kepada pelancong. Pelancong yang dilayan dengan ramah akan
merasakan kedatangan mereka ke tempat tersebut dihargai dan dialu-alukan oleh
penduduk di kawasan berkenaan. Keadaan ini secara tidak langsung akan mendorong
mereka untuk membuat kunjungan
kembali ke destinasi tersebut setelah mengimbas kembali saat-saat mereka
dilayan dengan penuh mesra oleh penduduk tempatan.
No comments:
Post a Comment